Kompanija Buck osnovana je 1992. godine i bavi se proizvodnjom svetiljki originalnog dizajna. Od samog osnivanja kompanija je orijentisana na osvetljenje visokog kvaliteta, i od tada ne odstupa od kvaliteta kao osnove poslovanja. Vizija ove kompanije je da doprinese kvalitetu osvetljenja i njegovom pozitivnom uticaju na čoveka i okolinu. Buck-ove svetiljke omogućavaju značajnu uštedu električne energije, imaju mogućnost reciklaže i proizvedene su u skladu sa važećim ekološkim preporukama za očuvanje životne sredine. Ono što odlikuje ove proizvode jeste i originalni dizajn, za koji je kompanija dobila više priznanja. Nedavno je u ruke vlasnika ove kompanije, Darka Budeča, došla i nagrada “Preduzetnik godine“ koju dodeljuje Međunarodna revizorsko-konsultantska kompanija “Ernst & Young“.
Kompanija Buck osnovana je 1992. godine i bavi se proizvodnjom svetiljki originalnog dizajna. Od samog osnivanja kompanija je orijentisana na osvetljenje visokog kvaliteta, i od tada ne odstupa od kvaliteta kao osnove poslovanja.
Vizija ove kompanije je da doprinese kvalitetu osvetljenja i njegovom pozitivnom uticaju na čoveka i okolinu. Buck-ove svetiljke omogućavaju značajnu uštedu električne energije, imaju mogućnost reciklaže i proizvedene su u skladu sa važećim ekološkim preporukama za očuvanje životne sredine. Ono što odlikuje ove proizvode jeste i originalni dizajn, za koji je kompanija dobila više priznanja. Nedavno je u ruke vlasnika ove kompanije, Darka Budeča, došla i nagrada “Preduzetnik godine“ koju dodeljuje Međunarodna revizorsko-konsultantska kompanija “Ernst & Young“.
O počecima, razvoju, uspehu i daljim planovima kompanije Buck, razgovarali smo sa Darkom Budečom, osnivačem ove kompanije.
Preduzeće Buck koje se bavi industrijskim dizajnom i proizvodnjom svetiljki lider je na domaćem tržištu. Kako je sve počelo?
Kao inženjer elektrotehnike, znam da je rasveta nešto što ima beskonačno varijanti i polje neograničene kreativnosti. Pored toga svetlo i osvetljenje je od strateškog značaja za život ljudi i veoma utiče na njihovo zdravlje.
Sve je počelo iz želje da se bavim strukom. Godine 1992. okupio sam uspešan tim sa konkretnom vizijom. Kompanija se razvijala korak po korak, sa ciljem da se tržištu ponudi nešto novo i bolje, nešto inovativno i originalno, ali u duhu potreba tržišta.
Šta Buck tim nudi i na kojim su tržištima, pored domaćeg, prisutni proizvodi kompanije Buck?
Buck tim ne prodaje svetiljke, već nudi rešenje za osvetljenje. Prilikom dizajna svetiljki, kreće se od potreba klijenta, a zatim se veliki broj drugih aspekata uzima u obzir - održiv dizajn, optički pribor koji povećava iskorišćenje energije, dug radni vek, mogućnost reciklaže, ergonomski dizajn, uklapanje u enterijer, tačan odgovor na potrebe arhitekte, laka montaža za izvođača i ekonomičnost u korišćenju za klijenta. Primena svetiljki u prostoru, njeno raspoređivanje prema estetici i nameni prostora za rezultat imaju i zadovoljnog klijenta koji dobija vrhunsko osvetljenje kakvo je želeo i kakvo mu je trebalo.
Pre krize imali smo izvoz u 4 zemlje, a posle u 24. Najznačajnija tržišta gde naša kompanija promoviše srpski dizajn su tržišta Skandinavije, Italije, Rusije, Bliskog istoka, Australije…
U kompaniji Buck se poštuju ekološki standardi i preporuke. U kojoj meri klijenti slušaju vaše savete i koliko se okreću ekološkim proizvodima koji štede energiju?
Buck je ekološki svesna kompanija, koja klijentima preporučuje da u startu ulože malo više novca za kupovinu svetiljki, jer će vremenom one same sebe isplatiti uštedom energije, a podići će i vrednost objekta.
Klijenti savete slušaju u onoj meri u kojoj su svesni svojih potreba, odnosno u onoj meri u kojoj žele da slušaju. Edukacija potencijalnih sadašnjih i budućih klijenata je izuzetno važna, jer na taj način ulaganje u osvetljenje se ne vidi kao trošak, nego kao investicija.
Bitan deo marketinga kompanije je edukacija tržišta, predstavljanje prednosti kvalitetnog osvetljenja sa finansijskog, energetskog i zdravstvenog aspekta putem seminara, predavanja i praksi. Moram da istaknem da imamo izuzetnu saradnju sa fakultetima, posebno Fakultetom primenjene umetnosti, Arhitektonskim fakultetom i Višom školom za politehniku. Vrata naše kompanije su uvek otvorena za studente, ali i za sve one koji žele da saznaju nešto više po ovom pitanju.
Firma Buck, koja se već dve decenije uspešno bavi proizvodnjom i dizajnom osvetljenja, dobitnik je više prestižnih priznanja. Na koje ste nagrade najviše ponosni?
Ne bih mogao da izdvojim neku nagradu, jer su mi sve drage. One su samo priznanje za ceo tim da je na pravom putu. Cilj je da naši proizvodi imaju originalni dizajn i vrhunski kvalitet materijala i izrade, a nagrada je samo podstrek da trebamo raditi više i bolje kako bismo ostali i opstali u samom vrhu.
Dobitnik ste i nagrade “Preduzetnik godine” revizorsko-konsultantske kompanije “Ernst & Young”, koja je prvi put dodeljena u Srbiji. Šta za Vas, pa i za Vašu kompaniju znači ova nagrada?
Nagrada “Preduzetnik godine” se izdvaja od ostalih, drugačija je i internacionalna. Na tom takmičenju se visoko kotira preduzetnički duh i inovativnost. Učešće na svetskom takmičenju u Monte Karlu pravi je izazov za ceo tim i potrudićemo se da predstavimo i promovišemo srpski dizajn u svetu na najbolji mogući način.
Ekonomska kriza je uzdrmala sva svetska tržišta. Koliko je kriza uticala na poslovanje kompanije Buck?
Uticala je puno na internacionalizaciju kompanije. Sa dolaskom krize, koja se u Srbiji najviše osetila, ostali smo bez klijenata, odnosno investitora A klase. Pre krize Buck je bio renomirana kompanija vezana za naše tržište, a kriza nas je izbacila napolje, van granica zemlje. Krize se ne treba plašiti. Ona je nas podstakla da krenemo dalje, da radimo više i da se širimo.
Koji su glavni izazovi sa kojima se preduzetnici susreću u Srbiji?
Nedostatak investicija i finansijskih sredstava je najveća prepreka. Preduzetnici moraju biti jako obazrivi. Treba da se trude da internacionalizuju brend, jer je naše tržište jako malo, pogotovo za one koji se bave proizvodnjom. Ko je u problemu, treba da osvaja nova tržišta, ali mora da ponudi nešto novo i bolje.
Po Vašem mišljenju, šta je potrebno uraditi da bi Srbija postala konkurentnije poslovno okruženje?
Jako je teško dati savet. U današnje vreme teško je i za zemlju i za preduzetnike. Treba izbalansirati potrošnju i investicije. Smanjenje korupcije, strateška partnerstva, internacionalizacija, štednja u državnoj potrošnji, štednja na administraciji i motivacija investicija je nešto na čemu treba raditi. Imamo sve predispozicije da se izborimo sa krizom i izazovima.
Koji su dalji planovi kompanije Buck?
Fokus kompanije Buck u naredne dve godine biće tržišta Bliskog istoka i Afrike, a naravno i sve zemlje Evropske Unije. Uporedo ćemo raditi i na studiji koja će pokazati kako osvetljenje utiče na zdravlje i raspoloženje ljudi.
Tim kompanije Buck je za 20 godina poslovanja postavio temelje, a u narednih 20 postaćemo svetski brend.
I za kraj – Koja je formula uspešnog poslovanja Buck-a?
Ne postoji jedinstvena formula za uspeh. Vredno radi ono što voliš i okupi oko sebe tim koji tako gleda na stvari. Tada posao postaje više zabava i sve je lako. Nema brzog i lakog uspeha. Ključ je voleti ono što radiš, biti posvećen realizaciji početne ideje, verovati u sebe i svoj tim, težiti višem i boljem i sve je moguće.